TinkerBellan

Min blogg, Mina tankar, Mina bilder, Mitt liv

sista dagen i vecka 16

Kategori: Graviditeten

Ja som alla bloggläsare redan vet så har jag utverdering varje lördag på hur veckan har varit angåpende graviditeten.. Här har ni lite läsning.




Vecka 16
Kroppen: Nu kan man ofta se att man är gravid, i alla fall om man bär tunna trikåkläder. Försök att ha lite ledigare kläder som inte klämmer åt om magen. Kanske är det till och med dags att införskaffa mammakläder. Muskulatur och skelett är nu så pass utvecklat att det vanligt att man börjar känna fosterrörelser, men det kan lika gärna dröja tills vecka 22-24 innan man med känner något. Ditt hjärta pumpar 20 % mer blod än tidigare och det kommer öka upp till 50% i slutet av graviditeten.

Fostret: Fostret mäter cirka 16 cm och väger omkring 100 gram. Fingernaglar har bildats och fostret kan rynka pannan, röra ögonen och svälja. Fostret kan även ta tag i navelsträngen och börja undersöka det vattenfyllda rummet som det befinner sig i. Det omges av ungefär 1,5 liter vatten som byts ut flera gånger per dygn vilket behövs eftersom fostret kissar ungefär med 45 minuters mellanrum. Vattnet fungerar även som stötdämpare.


Egna anteckningar/bild: [Redigera]

Vecka 16 10 Februari: Ja veckorna dem bara går o går. Man kan nog inte se att jag e gravid ännu. Jag möjligtvis. Jo på kvällen kanske då magen e ganska rund o stor, men det som gör mej mest orolig det är att dopplern som jag har hemma är inget användbart.. Antingen e den dålig eller så finns det inga hjärtljud mer hos bebis.

11 Februari: Idag kontaktade jag iaf Barnmorskan om att jag ville komma ner o kolla hjärtljuden. får se vad hon säger när hon ringer upp.

Ja inte ringde nån upp från bromölla iaf, men från Åhus gjorde dem.. och jag älskade hdenna barnmorska .. sa att nu byter jag o det gick hon med på så nu har jag en bm 2 mil från där jag bor.. för jag HATAR den bm som e nu.
men hon satte dopplern mot magen o det kom ett tuff tuff tåg i magen..
låg o lyssnade en stund o det var så fint o vackert.. Pang sa det hel plötsligt.. då frågade bm om jag kände det för det var en rejäl spark. Men nej känner inte ännu..
men det lät bra o h*n ville sparka bort trycket från magen.
154 slag/minut. Mamma älskar dej underbara bebis

12 Februari: I dag köpte jag en babysitter. den e SUPERFIN. svart och vinröd e den.. så fick jag en AP-pyamas på köpet.. heheh

13 Februari: Tog en ny magbild i dag. Och jag måste faktiskt säga att jo.. den börjar nog runda till sej lite om man gämnför med dem andra magbilderna som ser mer eller mindre exakt likadana ut. *glad*

15 Februari: Nu har jag börjat jobba på riktigt igen. Känns bra. Fick börja 5 timmar tidigare i går och ska börja lite tidigare i dag med, men det går bra.. vill få ihop så mycket lön som möjligt nu tills bebis kommer. Nu sitter man mest o väntar på att man ska få känna första sparken.. *sparka mamma nu då*

16 Februari: Sista dagen i v 16. Och jag måste ännu en gång påpeka hur jävla snabbt det går. känns som om jag inte hinner med.. Synt att jag intve känner bebben ännu bara.. det e det jag väntar på nu..

Kommentarer

  • tess säger:

    Det va tobbes fel att jag träffade han igen. först så vägrade jag gå ut ur bilen. för jag ville värlkigen inte träffa han. men men det blev ju bra ändå. hadde jag inte träffat han så hadde ju inte min lilla kewin funits. så jag ågrar inget. älska båda så mycke att de gör ont... kul att du me har hittat din dröm prins. kram

    2008-02-16 | 10:19:20
  • Pernilla säger:

    Hmm blev sur på en sak igår, som var väldigt orättvist. Men det är bättre nue, orkar inte vara sur!!

    Hoppas ni får en trevlig helg i alla fall...

    2008-02-16 | 11:47:46
    Bloggadress: http://candygirl84.webblogg.se
  • linda säger:

    är det susanne du har som bm i åhus?
    hon är en helt underbar bm, henne hade jag (",)
    ha en trevlig helg..

    2008-02-16 | 14:37:48
    Bloggadress: http://jacob070527.blogg.se
  • linda säger:

    jaha hon är rätt liten va? kommer heller inte ihåg va hon hette men du är säker på att hon jobbar i åhus eller hon är innefrån bb.... ja
    vet att carola från bb brukar jobba för susanne när hon inte är där.. men hon brukar vara där när susanne är sjuk eller har semester.. jaja jag hade susanne och hon är kanon, hon den lille är också jätte snäll men hon har tagit mest prover på mej..

    2008-02-16 | 15:54:14
    Bloggadress: http://jacob070517.blogg.se
  • linda säger:

    jaha okej... då har jag inte träffat henne.
    men hon är säkert bra, det är faktiskt en del som väljer att gå i åhus fast att dom bor en bit bort, så många är nöjda med dom...

    2008-02-16 | 19:34:04
    Bloggadress: http://jacob070527.blogg.se

Kommentera inlägget här: