TinkerBellan

Min blogg, Mina tankar, Mina bilder, Mitt liv

Min lilla kämpe.

Kategori: Gabriel

I dag har gabriel varit pigg. Blodprover har tagits några gånger i dag och alla dem har sett bra ut. Dem satte ner nivåerna på respiratorn och det visade sej att gabriel började andas själv så efter ytterliggare några tester så tog dem ut respiratorn helt. Så nu ligger han med sin vanliga cpap igen. Vilken kämpe jag har. Han klarar Allt. Mamma älskar sin prins.

Uppdatering

Kategori: Gabriel

Ligger kvar i lund. Gabriel har fortfarande respirator. Jag börjar vänja mej vid det nu. Igår gjordes det en massa saker. Eftersom det inte går att ha nål i någon av artärerna eftersom dem går sönder hela tiden så fick dem typ operera in en nål i armen på honom. Skönt nu slipper dem sticka honom mer. Sen blev det hjärt och hjärn ultraljud. Satt där nervös som fan. Allt visade bra bra. Blodproverna visar oxå bra. Så förhoppningsvis är han bara trött och inte sjuk i en infektion. Vi får avvakta och se.

Nytt sjukhus

Kategori: Gabriel

Blev inte bättre med gabriel. Han kämpade och kämpade med att försöka andas. Och han gjorted det jättebra men hans kropp fick ändå inte det syret den ville ha så respirator sattes in och vi skickades till lund. Så nu sitter man åter igen och bara tittar på min son och ser honom kämpa. Och man ligger åter igen på patienthotell och försöker sova om nätterna. Detta e fan inget liv. Detta är en mardröm. Men fan vad jag älskar min starka kämpe. Min underbara krigare. Mammas allt.

här e lite av det livet vi lever nu..

Kategori: Filmer...



Tagen från u tube.. alltså INTE gabriel..

i denna video finns både små små och lite större bebisar..

inte lätt att vara Mamma just nu...

Kategori: Gabriel

Allt var så fint med Gabriel under förmiddagen i går.. Han badade o myste med mamma.. allt gick bra..

sen när han hade fått sin mat klockan 14 så började allt.. syret sjönk pulsen sjönk.. han fick skakas till liv igen.. Jag stod o grät.. viste inte vad jag skulle göra.!,, vad KAN jag göra? inte ett skit.. bara se på..

läkare o sköterskor kom rusande.. började ta prover o sätta nålar o ge nytt blod o allt.. dem satte även in antibiotika ifallatt det fanns någon infektion som låg o spökade..

andas gör han men INTE bra just nu.. bröst korgen pressas in i kroppen på honom när han andas.. han kämpar verkligen, men det e jobbigt som bara den för honom.. dem har satt in en extra maskin som buffar på hans andetag lite.. man kan kalla den för en Halv resperator, men att han ändå andas själv..

Hjälper inte detta så blir det respirator..



Inte lätt att vara mamma just nu..

nu e det lösen..

Kategori: Gabriel

Ja nu e det lösen som gäller för att komma in på bloggen..

nu ska jag visa lite bilder för er på min vackra son..

image836
Tummen påväg in i munnen

image837
Såhär brukar mamma posa.. jag härmar hehe

image838
wraaahhh.. Jag e en farlig bebis..  se så farlig jag kan se ut

image839
Nu e jag trött

image840
Man måste hålla fast i cpap:en så ingen tar den.. för den behöver jag..

image841
* Mamma Älskar dej. Underbarar mini bebis*







Tyvärr blir vissa bilder suddiga.. vilket beror på att jag inte vill ha blixt igång för det kan skada hans ögon nu när han e så liten.. dessutom blir det bara vitt när man tar kort eftersom han ligger i kuvösen..

Såhär gick min förlossning till....

Kategori: Allmänt

Skulle på vanlig kontroll hos BM i vecka 25+1 ojojoj inget kul.. blodtruck på 204/100 illa illa.. blev inlaggt på sjukhuset direkt.. Dem såg 3+ i urinen.. schit.. Havandeskapsförgiftning jag? nej nej nej!! Du kommer bli mamma inom 2-7 dagar!!.. Va? nej nej nej.. jag ska inte bli mamma förrens i Augusti..


Blev nerskickad till KÖPENHAMN.. strejk i Lund och inga platser..

Allt blev bara värre o värre.. Min sambo var hemma.. Hans farmor hade dött så det var begravning.. sen efter den skulle han ta tåget till mej.


gjorde massa undersökningar tisdag dag.. allt såg bra ut med bebis, men ack så illa med mej.. Virrade mej runt o svamlade o ögonen gick kors o tvärs..kändes som värsta fyllan OCH bakfylla samtidigt.. För denna huvudvärken som tillkom var ju inte nådig. Kände hur blodådrorna lyfte huvudet när jag låg ner på kudden.. och hjärtat kände jag utanför kroppen som det bankade och slog.


Somnade på mitt rum framåt 5-6 tiden.. då viste jag att Mattias var på väg.. blodtrycket hade varit ganska OK under hela dagen.. eller ja.. ca 190/100 iaf..

Hörde senare att en sköterska kom in i rummet och tog mitt blodtryck.. Jag ville vakna.. hmm men jag var ju vaken, men kunde inte reagera.. fan vad e detta tänkte jag,.. jag e vaken men ändå sover jag.. vad händer..??

sköterskan sprang o Larmade.. Vi måste ner med henne.. Nu.. hon håller på att dö.. Hon ligger på 240/140 i tryck..

Jag kände hur jag ville skrika NEJ NEJ.. HAN SKA INTE UT.. LÅT MEJ DÖ ISTÄLLET.. men jag kunde inte.. min kropp hade dalat in i en medvetslöshet fast hjärnan ändå fungerade..


Ja men ut kom Gabriel med AKUT kejsarsnitt tisdagen den 29e April kl 20:28. v 25+5


Jag sov under hela snittet fast jag inte var sövd. Jag var helt borta.. men mitt i allt kunde jag ändå höra honom skrika när han kom ut..

så hörde jag mej själv säga.. vafan.. kvinnor gnäller när dem få barn.. detta var väl inte så farligt..

haha ja typistk mej.. skulle nog kunna säga något sjukt på min egen begravning..


men att man kan vara helt frisk på fredagen.. o nästan vara död på tisdagen det e SJUKT.. fan vad snabbt allt gick..

Ta aldrig livet förgivet.. man kan faktiskt dö...

Var lite snabbt min berättelse..




Dem säger iaf här hemma nu att dem ALDRIG varit med om att man överlevt 240 i blodtryck.. dem har ju mätt upp till höga nummer precis innan en människa dött i en hjärnblödning.. Hu hemska tanke..

Jag måste vara Fett stark.. en överlevare..eller bara ren jävla tur..

namn till min bebis..

Kategori: Allmänt

? - Mirakel  (hittar inget namn ännu)

Gabriel - Guds kämpe

Herman - stark krigare





e lite inne på Valentin kanske.. betyder frisk och stark..




någon som vill hjälpa mej..

vill ha ett namn som betyder mirakel kämpe eller överlevare.. Gabriel o herman e iaf klara

för er som har missat....

Kategori: Allmänt

så kommer min blogg bli lösenordsskyddat nu denna helg.. har du ännu inte fått lösen så maila mej på [email protected]..

berätta lite om vem du är o så.. länka gärna din egen blogg..


ikväll eller i morgon sätts lösen in.. sen e det försent..

MorsDag

Kategori: Allmänt

Ja herre jösses.. detta blir min första morsdag.. Och faktiskt så har Mattias köpt en present till mej.. Dock fick jag själv bestämma vad, men han betalade den iaf..

http://www.preemie-heart.se/  - Gå in på sidan och läs gärna om vad hjärtat symboliserar.

image835

Dock kommer jag inte ha det på mej.. Utan det kommer vara i sin fina ask på bokhyllan brevid ett foto på Gabriel.. Sen kommer han få det sen när han tar studenten eller komfermeras eller nått i den stilen..

Lösenord.

Kategori: Allmänt

Så nu har man kommit hem.. allt gick bra o Gabriel mår bra.. Hela familjen samlad..underbart..

har du bestämt mej för att sätta lösenord på min blogg då jag vill skydda min lilleprins från massa konstiga människor..

så maila mej gärna om du vill ha lösen

[email protected]
 

till helgen sätts lösen in..

Kossa.....

Kategori: Allmänt

ja dær satt man o pumpade.. suckade o sa..

fa hær sitter man o kænner sej som en kossa..

haha ja i danmark ska man d itne sæga så før kossa betyder fitta hær hahaha.. fatta att skøterskan høll på att gå i taket av skratt nær jag berættade att det betydde en vanlig KO i sverige

senaste nytt

Kategori: Allmänt

I morgon åker vi hem.. Ja iaf Gabriel.. jo jag med men jag får då ta mej hem på eget bevåg..

så tar Taxi från sjukhuset kl 9.00 och sedan kommer tåget mellan halv 10 o 10 från stationen till Kristisnatad..
Transport ambulansen som ska hæmta Gabriel kommer mellan 10 halv 11..

tycker det e så jævla dåligt av sverige att skicka hit mej mej men dem kan itne skicka hem mej.. Hur fan ska jag kunna ha någon ro i kroppen av att bara læmna min son helt ensam i en anbulant med skøterskor han itne e van vid.. TÆNK om dem kør av vægen?? eller det hænder något annat?????

det kommer vara en SKIT førmiddag før mej..

snacka om Jætte

Kategori: Allmänt

Ja nappen alltså..

fortfarande inget nytt om nær vi kommer hem..

Droppen har tagits bort i dag.. så nu ha gabriel bara extra syret och sonden..

och då en JÆTTE NAPP

image834

nybadad

Kategori: Allmänt

I dag har Gabriel fått sitt førsta bad. Vilket betyder att han e så stabil att han klarar av relativt långa stunder utan extra syrgas. Min stora fina pojke. Han njøt ska ni veta..

i dag økades æven maten till 8-9 ml per gång och det betyder att han kommer få bort långlinen han har i benet før han behøver itne den extra næringen længre som han har nu.. skønt

Allt går verkligen i rætt riktning hela tiden..

image833
hær e em bild på Min och Mattias nybadade pojke..  ( och ni som sakt att era nyfødda har en mega bløjja.. Vad e då inte detta hahahaha)

min blogg e værd

Kategori: Allmänt

værsta dagen

Kategori: Allmänt

Hade den værsta dagen i dag. Han har apneeè eller vad det kallas.. han glømmer att andas ibland.. och sjukskøterskan snurrade på fel apparat så han fick inget extra syre så hans syresættning dalade ner till 33.. så jag fick sætta gasmask på honom. då tog det bara en halv sekund så var han sitt rætta jag igen. men jag var så rædd så tårarna bara sprutade.. Nu længtar man hem ÆNNU mer.. som tur var hann det aldrig bli en fara før honom, men man undrar ændå tænk Om det gørs fel næsta gång med o dem inte e snabba nog?


image832

ælskar det SnuttSnutt

mammas ælskling

Kategori: Allmänt

image829image830image831

i dag vægde han 705 Gram. mammas kille børjar blir stor.. hehehe..







Vi saknar dej Pappa...

Hemma..

Kategori: Allmänt

Ja över natten iaf.. jag o mattias tog en tripp hem för att vila lite.. fixa mat o fixa kläder.. dock bara jag som åker tillbaka igen för mattias ska börja jobba.. men troligvis kommer vi hem i början på nästa vecka.. ja om det nu blir så.. man vet aldrig..



här bjuder jag på två av dem bästa bilderna jag har..

image827image828




klart har jag TUSENTALS fler bilder... men jag kommer fixa lösenord på bloggen innan jag lägger in fler..

Min snutte

Kategori: Allmänt

ja han har varit lite nere i nån dag nu.. Pulsen och syresættning har dalat lite upponer.. dem har gjort ett blodprov och kollat, det visade en liten liten infektion.. så dem ska børja behandla med antibiotika i dag.. dem sæger att det e vanligt och att alla prematurbarn får det.. och får det sannerligen en 2-3 gånger till innan man blir utskriven..

men fyy.. skiter i hur vanligt det ær.. man tycker det e skitjobbigt ændå, att sitta hær dag ut o dag in i danmark.. att inte fatta ALLT angående min son.. denna jævla danska rappakalja som jag itne fattar ett skit av.. snacka om att jag e trøtt nu.. kænner fan att jag orkar itne mer..

men før min son.. min ælskade snutte.. mitt allt i livet.. jag gør vad som hellst. men fy.. mycket trøtt krafterna e slut.. nu går man på en liten energi reserv som man har i gømmerna, men det e oxå allt.. længtar hem

ny uppdatering

Kategori: Allmänt

Japps.. en ny hjærnrøntgen har gjort på gabriel.. Den visar fortfarande inga tecken på blødning. phuu.. risken efter en vecka e ganska liten så det e skønt.. Løkaren har æven lyssnat på ductus igen.. åter igen hør han inget.. phu.. tur det med..

han har økat maten.. bra bra..

blir flyttade till vårt eget sjukhus troligtvis redan næsta vecka.. dær kommer Gabriel få ligga tills iaf den 6e Augusti.. beroende på hur det går.. men man ska iaf røkna på BF datum + 2 veckor ca..

JAG HAR BLIVIT FRISK OCH ÆR NU UTSKRIVEN.. ska bara upp på avdelningen varje morgon før att kolla trycket o få min dagliga medicin..men det e OK..

Jag och mattias har fått ett dubbelrum på pasienthotellet.. Gratis .. fett skønt.. før vi behøver verkligen sova några timmar om nætterna.. då dagarna blir ganska långa.. och apparaterna blippar o piper o skøterskorna kontrollerar varje gång något låter så man hade aldrig kunnat sova inne i det rummet dær gabriel ligger..ligger en annan bebis oxå i det rummet..



ja dær var allt nytt

uppdatering

Kategori: Allmänt

Ja det kanske ni alla vill ha.. Finns en dator hær som jag kan låna ibland..

Lækaren kom i dag o pratade med oss angående Gabrielt utveckling. han var mycket imponerad på gabriels kamp om att han minsann ska ha ett normalt liv før allt ser så bra ut att han tror att Gabriel kommer bli som vilket barn som hellst.. fasst det tidiga fødslen. Han lyssnade på gabriels hjærta o sa att han trode att den klaffen eller vad det e som håller syre satt o icke syresatt blod i från varandra e stægd o det e GOOOOOOOOOOD NEWS,,

Just nu ligger gabriel på brøstet hos pappa,, innan dess låg han hos mej i næstan 2.5 timme. han e verkligen så underbar.. nu vet jag var riktig kærlek e..


ps: någon som kan lænka till fødda.nu??

Min stora kärlek

Kategori: Allmänt

Min stora kärlek

trodde inte denna dagen skulle inträffa förrens ett bra tag framåt. Men i dag fick jag ha min son tätt intill mej. Vilken underbar känsla. Både han och jag njöt. Pappa mattias hade handen på gabriel hela tiden. Vi 3. Min underbara familj. Klart saknar vi vår lilla gangster hund där hemma.

Kvällen var magisk.

Kategori: Allmänt

Gick ner till gabriel med min mjölk på kvällen och just då var det dax för gabriel att få sin hygien fixad. Jag fick hjälpa till med att tvätta hans lilla kropp och typ tänderna. He He han gapade direkt och suttade på topzen. Sen fick jag lyfta upp honom i mina händer. Där låg han helt naken i min famn. Kommer aldrig kunna förklara hur detta kändes. Men det var magiskt. Min underbara son.låg där och skrek som vilken liten bebis som hellst. Jag la ner honom igen och han fick ny Blöja på.

Gabriel

Kategori: Allmänt

Gabriel


Här har ni en bild hoppas jag. Då jag sitter från mobil e allt lite svårare. För jag vet inte om bilden e där eller i vilken skick. Hoppas på det bästa iaf. Bilden föreställer iaf gabriel. 30 cm lång och 645 gram. Pappa mattias håller sin hand på honom. Här har han dock kvar sin resperator i näsan. Det har han inte längre. Jag e världens lyckligaste mamma

Mår bra

Kategori: Allmänt

Det gör vi alla. Gabriel fick bort respiratorn i dag. Då hans lungor andas så bra själv. En liten extra slang i näsan för extra syre har han bara. Nu har även jag börjat ge honom bröstmjölk som jag pumpar ut.
645 g och 30 lång var han när han föddes. En livlig och sprallig bebis. Han e otroligt framåt och välutvecklad säger dem här. Så allt ser ljust ut för vår son. Det finaste vi någonsin har sett säger både jag och mattias. Otrolig kärlek som man inte viste kunde känna.