TinkerBellan

Min blogg, Mina tankar, Mina bilder, Mitt liv

horoskåp

Kategori: Gabriel

Detta med horoskåp e ganska kul.. nästan så jag får en krypande känsla i kroppen. Gabriel e ju igentligen beräknat ett LEJON... men det stämmer inte alls..  men Oxen.. det e Gabriel till 100% det e lite läskigt.. nästan som om ödet ville att han skulle ha det horoskåpet som passade på honom..

Oxen

19 april - 19 maj
Även du som får en Oxebaby möter inga större problem. Hon är oftast väldigt nöjd och lugn. Hon äter ordentligt och sover länge och stadigt. Humöret är förvånansvärt jämt och med ett imponrande tålamod. Men när det väl tar slut så lär du märka det. Det visar hon med en kraftfull stämma och en tjurighet som håller i sig en bra stund. Men sen är allt glömt och förlåtet, och livet fortsätter i samma lugna takt som innan.

sommaren 2008

Kategori: Allmänt

sammanfattning sommaren -08


- Gjorde du något i sommar som du aldrig gjort för?
Ja det kan man ju säga. Blev Mamma och fick ligga på diverse sjukhus i 3 månader. 29 april kom psinsen. sen sjukhus till den 25 Juli.

- Dog någon som stod dig nära?
Dog ingen som stod mej nära, men dog några som var bekanta.

- Vilka länder besökte du?
Danmark ;) Älskade prinsen föddes ju där

- Är det något du saknar sommaren 2008 som du vill ha 2009?
att få vara utomhus. Hoppas 2009 blir en bra sommar så man kan bada och mysa med lillpsinsen och göra utflykter tillsammans..

- Vilket datum från sommaren 2008 kommer du alltid att minnas?
29 April (om det nu e sommar) för då föddes lillprinsen och den 25 Juli för då blev vi utskrivna

- Största misstaget?
Har inte gjort något denna sommaren. Har inte haft tid med misstag

- Har du varit sjuk eller skadat dig?
kan man ju säga.. Var döende precis innan lillpsinsen fick plockas ut.
 
- Vad spenderade du mest pengar på?
LillPrinsen och mitt hem.

- Gjorde någonting dig riktigt glad?
LillPrinsens första leende var magiskt.. var många saker denna sommaren som var underbara.

- Vilka låtar kommer alltid påminna dig om sommaren 2008?
Handens 5 fingrar med lisa nilsson. Även om låten inte kommer från detta år.  Jag sjöng den för magen och sen för lillprinsen när han kom ut.. så det e hans låt.

- Va du gladare eller ledsnare i sommar jämfört med tidigare sommar?
Både gladare o ledsnare. Glad för att ha blivit mamma och alla fina framsteg, men ledsnare när det blev komplikationer så hela världen vändes upponer

- Vad önskar du att du gjort mindre?
Finns inget. Satt bara på sjukhuset o det önskar jag verkligen inte att jag gjorde mindre

- Hur tillbringade du midsommarafton?
Hos LillPrinsen på sjukhuset såklart. var inte Mycket firande för vår del

- Blev du kär i sommar?
Ja, i den mest sanna kärleken. I min son.

- Hur många förhållanden?
1. S+M  2005 03 06

- Favoritprogram?
sex and the city....

- Bästa boken du läste i sommar?
dokumentärböcker om Prematurer

- Upptäckten?
Att man klarar mer än vad man tror.

- Något du önskade och fick?
att barn

- Något du önskade dig men inte fick?
att få gå hela graviditeten

- Gjorde du första dagen på sommarlovet?
sommarlov?? haha jag e fan gammal.. slutade skolan för 100 år sedan

- Finns det något som skulle gjort din sommar bättre?
sommaren 2008 var perfekt på sitt lilla vis.

- Hur vill du beskriva sommaren 2008?
en känslosam bergodalbana

- Vad fick dig att må bra?
När man fick possetiva besked. När man vågade andas ut.

- Vem saknade du?
Saknade alla mina vänner o min familj som blev ganska otsidosatt denna sommar

- Sommarens roligaste:
25 juli. fick sätta oss i bilen o säga HEJDÅ till csk i kristianstad. Äntligen hemma

- Bästa nya människorna du träffade?
träffade typ 100 nya människor av olika slag inom läkarvården. Läkare sköterskor kuratorer ambulansskötare. men en speciell måste vara Bosse Barndoktor från Lund som räddade livet på min son som den 29 maj slutade andas.


- Sommarens sötast
LillPrinsen såklart

- Sommarens hetaste?
haha.. måste varit hmm.. när mattias vrickat foten o hoppade in på kryckor på Neo salen haha.. mjauu

- Sommarens största kärlek?
LillPrinsen och Mattias

- Sommarens besvikelse?

fanns ingen besvikelse.

- Sommarens snällaste?
LillPrinsen. Kämpen och Miraklet

BVC

Kategori: Gabriel

Var där igår.. 3645 väger han nu.. och 50 cm lång.. dessutom blev han 5 månader igår.. han har gått upp 3 kilo och växt 20 cm på dessa månader.. dem säger att det enda som gör sej påmint nu om prematur födseln e att han e under kurvan i både längd o vikt, men vad gör det.. huvudsaken e att han följer sin egen kurva.. vet att det kan ta upp till 2 år att komma i kapp med vikten o längden.. ja o dessutom e ju både jag o mattias inte så långa.. jag e ju bara 150 o mattias 172

denna dag

Kategori: Vardag

I dag e det BVC besök.. ska bli spännande o se vad lillskiten väger i dag.. Sen ska jag köra till en kompis föräldrar o ge dem lite äpplen..

Vi har ju 3 träd här hemma o vi använder inte några äpplen till någonting så då kan vi likagärna ge bort dem.


Har även postat beställningen på 4 fotografier av den bilden som var i Kristianstads bladet..

Återkommer senare..

då och nu

Kategori: Gabriel

Prata med mamma!!!!!

Kategori: Gabriel




Han e för det mesta på detta underbara snackehumör.. speciellt om nätterna när han ska ha mat.. underbara unge,,, mammas skatt

Ny kompis...

Kategori: Gabriel

I dag har Gabriel träffat en ny kompis..   Vi mammor har känt varandra länge o roligt att vi fick barn ungefär samtidigt..





Mille O Gabriel...

tidningen

Kategori: Gabriel

här e bilden

<b></b> Susanne Holm och Mattias Nilsson, Bromölla, har fått sonen Gabriel. Han vägde 648 g och var 30 cm lång. 
Susanne Holm och Mattias Nilsson, Bromölla, har fått sonen Gabriel.
Han vägde 648 g och var 30 cm lång.

en kväll med en goding...

Kategori: Gabriel

har hänt en del i dag..  Fick servetterna som jag beställt i dag.. Underbart fina.. du beställer servetter här

sen så har lilla Gabriel fått bada i dag som han älskar så mycket..

sedan ikväll har vi haft nathalia här.. underbara unge..


Visst e dem fina?!.. det ska vi ha till dukningen på dopet..


Här har ni min lilla vattenpojke..


Nathalia tycker om sin kusinbebis..

foto till tidningen

Kategori: Vardag

Jag och mattias var inne med vår lilla Gabriel på Kristianstadbladet i dag o tog fotografi.. nu e det bara att hålla utkik..

Mamma älskar dej

Kategori: Gabriel


du e det finaste man kan önska sej.. det dyrbaraste som finns.

Mitt hjärna gråter.

Kategori: Vardag

Kommer aldrig kunna förstå vilken smärta ni har i era hjärtan just nu. Jag finns här om du behöver.
Ska tända ett ljus för denna underbart fina ängel ikväll och be en bön till henne att hon vakar över sin mamma och pappa.

Godnatt..

Kategori: Vardag

Nu e det dax för att förbereda sej inför natten..  Gabriel ska ha mat o mys o sen sängen..
Han sover i egen säng.. vill inte ha honom i vår..  han e ju så van från kuvöstiden att ligga ensam så varför vänja honom av med det.. blir bara jobbigt om man ska göra det när han e större sen..

Godnatt alla..
Tack du underbara tjej för din blogg i dag.

blir så irriterad på dem "perfekta " föräldrarna

Kategori: Vardag

sitter inne i en tråd på familjeliv.. dem berättar om hur den ena ska belöna sitt barn om den gjort något bra.. sen ignorera när dem gör något dåligt.. o då menar jag på.. ska man inte göra både.. både visa när dem gör bra och visa när dem gör dåligt.. då skriver några av dem.. Absolut inte straffa barn.. det får man itne.. absolut inte.. ajjabajja.. då skrev jag.. så ni menar att ni aldrig har sagt till barnen att gå in på sina rum om dem beter sej illa..

ohh nej.. det e e ett straff.. det skulle aaaaalldriiig falla mej in..

vad fan e det för uppfostran.. nej men fan.. bara sitt o kolla på era ungar när dem beter sej illa då.. låt dem växa upp o bli räliga ungar som aldrig ha fått lära sej ta konsikvenser för sina handlingar...

JAG kommer iaf "straffa" om beteendet  e illa. det kommer bli IN PÅ RUMMET.. det kommer bli DÅ FÅR DU VARA UTAN TV. då kommer det bli DÅ BLIR DET INGET GODIS.. då kommer det bli JA DÅ FÅR DU INTE LEKA MED HONOM /HENNE I DAG..

hjälper ju inte att sätta dem i knät o säga.. men ajja bajja lilla älskling så får man inte göra.. mycket dem kommer bry sej om dem inte får känna av att dem gjort fel..

Men en jävla massa beröm om dem gör något bra ska dem ha.. jo visst det e väl inget fel.. men om man inte visar fel.. så behöver man väl inte visa rätt heller...


sen kan dem ju kiss my as att dem aldrig har skällt någon gång på sitt barn.. eller tagit undan maten från bordet om dem kladdat eller skickat in dem på rummet...

beter dem sej illa i vuxna livet får dem ta konsikvens för det.. inte lika bra att lära dem det från början???????

otroligt fina bilder..

Kategori: Gabriel

behöver hitta en fotograf

Kategori: Vardag

För nu vill jag ha lite fotografbilder på min bebis.. Okej han kanske kan tänkas vara för liten, men jag vill ändå ha från det att han e liiten liiiten till hans blir stor

någon som vet bra fotografer?? gärna i min stad eller nära iaf

så var födelsedagen avklarad...

Kategori: Vardag

.. Ja för mattias del.. han blev 27 år idag.

Åkte till affären o handlade 20 st rosor.. gula och röda blandat med diverse "grönsaker" haha.. sen lagade jag god mat.. Varm smörgåstårta som vi njöt av ikväll..

Kollade på första sesongen av x files nu ikväll.. o hade en sovande söt kille i famnen.. så satt vi alla tre o njöt av kvällen.. nu e det sovdax för alla..

info!!

Kategori: Allmänt

Googlade lite på högt blodtryck o detta fick jag fram.. Jag hade 240/140...

Diagnos: Det höga trycket, ofta 240/130 mmHg eller mer, påverkar 3 olika organsystem:
- CNS.
- Hjärt-kärl.
- Hjärtsvikt.
- Lungödem.
- Myokardischemi.
- Hjärtinfarkt.
- Njurar
- Nedsatt njurfunktion.
- Hematuri.
- Proteinuri.

Differentialdiagnos: Tillfälligt högt tryck vid primär hypertoni. Stroke. Intrakraniell process (hjärntumör)

Tänk att den stroke och att man kan bilda en hjärntumör går på 240/130.. shit alltså.. Jag har lurat döden..

dagen i dag

Kategori: Vardag

.. trött som en jävla... somnade vid 2.. sen ville Gabriel ha mat 3,5 o halv 7.. jaja.. sen var det bara att gå upp.. Gabriel somnade förståss.. fixade till mej.. satt vid datorn en stund.. sen väcka Gabriel o på med kläder o sätta honom i bilen sen ner till bvc.. 3245g väger han nu. sen kläder på igen o då kommer värsta strålen o en pöl på golvet säkert 1 meter från skötbordet hahaha.. kul..

Och idag kom äntligen Mattias hem.. fan vad skönt.. EGEN TID.. underbart.. Mattias har ju inte varit hemma sen i måndag så det känns skönt att han tar Gabriel lite nu.. att ha en bebis 24 timmar om dygnet hela veckor e ganska krävande.. hur pallar man vara ensamstående.. går väl bra om man har en snäll bebis(vilket jag har) men jag har en hund som e spritt språngande galen...

Har ju glömt att berätta..

Kategori: Gabriel

.... att vi besökte en vän i veckan.. Gabriel delade ju sal med tre tjejer inne på neo.. o i veckan träffade vi en av dem. det var så roligt att se henne.. stora damen..


Gabriel o hans flicka..


myspys

minus igen...

Kategori:

på vågen..

21/8 - 82.5 kilo. var på vårdcentralen o vägde mej i dag.
29/8 - 80.2 kilo. Dock var blodtrycket fortfarande högt..
12/9 - 78.9 Kilo (med kläder på)

jag tänker på er.. var stark gumman..

Kategori: Vardag

Håller både tummar o stortår för att allt ska bli bra.. Hoppas så att ni snart får komma hem igen...
du vet var jag finns om du behöver.. kramar..

Lilla flicka..

annan dag

Kategori: Vardag

Får bli mer design en annan dag.. den får vara såhär sålänge.. nu sova

behöver hjälp här...

Kategori: Vardag

Mattias fyller år på lördag.. o VAD ska jag ge honom.. suck.. inte den rikaste i världen precis

glad skit...

Kategori: Gabriel

varje natt när han får mat e han på ett sjukt underbart humör...

ÄLSKAR

Spindel

Kategori: Vardag

Störta äcklingaste jag sett går på väggen i badrummet. Ja då kommer jag vara kissnödig hela natten för där går jag fan inte in.

Man får inte säga att ens barn e fula... men fan vad ful han e...

Kategori: Gabriel

Hahaha har nog skrattat hela dagen åt denna bild.. nog den fulaste minen någonsin.. hahahah

Älskar dej snutt snutt

Glad kille

Kategori: Gabriel

Jag har nog fått turen att ha fått en glad kille. Han sover gott på nätterna i sin egen säng. Och e ganska vaken och pigg hela dagarna. Inte ofta han skriker. Det e i såfall pga att han e hungrig eller vill komma upp i famnen. På nätterna brukar han vakna var 3e timme o vara hungrig. Men det e ändå då han e som gladast efter mat. Att få mysa en stund i sängen efter mat visar han tydligt att han gillar. Har fått många många fina ledenden nu i natt av min prins. Älskar dej så otroligt mycket gabriel./mamma

Nya saker varje dag

Kategori: Gabriel

Ja jösses... dock inte JÄTTEBRA film för fick precis igång kameran.. så halva vändningen e ju avklarad typ.. men liten bit av det ser man ju

Nya saker varje dag

Kategori: Gabriel

Ja jösses... dock inte JÄTTEBRA film för fick precis igång kameran.. så halva vändningen e ju avklarad typ.. men liten bit av det ser man ju

Nu har jag Massa nya bilder..

Kategori: Gabriel


Gabriel gillade bubblorna..



det smattrar i öronen.. Tittar runt lite för att se vad det e som låter..



Tittar på mamma.. Gav till några stora leenden då o då..



Måste jag upp redan.. Jag vill inte mamma



Skönt att gosa med mamma efter badet. Mössa på huvudet för man inte ska bli kall



Har precis upptäkt att det e ganska roligt att leka med sina händer.



Och så dagens ABSOLUTA FAVORIT.... Stort fint leende.. fick det äntligen på bild.. Bland dem första leendena..

Kräk och bubbelbad

Kategori: Gabriel

Nu ikväll när jag matat gabriel och det var dax för rap på blev hela jag översvämmad med kräk. Både jag och gabriel blev kladdiga. Blev att fylla badbaljan med vatten. I dag lyxade jag även till det med skum. Tror inte gabriel någonsin har älskat att bada så mycket som han gjorde i dag. Bilder kommer i morgon om jag får tid med datorn. Mattias åker i väg på jobb så e ensam till på torsdag. Ha det bra alla Bloggläsare.

mycket som e första gången nu..

Kategori: Gabriel

.. händer nya saker var o varannan dag nu tycker jag.. nacken vill vara uppe mer o mer.. o leenden kommer lite då o då.. och igår såg jag för första gången tårar i ögonen.. Ja så nu gråter han på riktigt..

första riktiga leendet

Kategori: Gabriel

det fick jag av min älskade son i dag... dock ville han itne göra ett lika fint leende igen när jag hade kameran beredd.. min några försök gjorde jag allt.. dock ingen som satt perfekt..

Gabriel e idag 4 veckor korrigerad ålder



kommer väl mer o mer så snart kommer jag nog få en bra bild oxå..

för första gången...

Kategori: Gabriel

Har Gabriel äntligen kunnat vara såpass stadig i min famn så vi har kunnat ta några mamma son bilder..

nya bilder..

Kategori: Gabriel