TinkerBellan

Min blogg, Mina tankar, Mina bilder, Mitt liv

sista dagen i vecka 15

Kategori: Graviditeten

Ja o här kommer ju en utverdingen på veckan.. precis som vanligt på lördagar..


Vecka 15
Kroppen: Man kan känna sig nästäppt och ha lätt för att blöda näsblod när man
är gravid även om det är mer vanligt under slutet av graviditeten.
Nästäppa beror till stor del på den ökade mängden östrogen samt ökad blodmängd som i sin tur mjukar upp brosk och vävnader vilket gör att man blir täppt i de trånga näsgångarna. Det kan i sin tur göra att man snarkar om nätterna. Blodkärlen kan även vidgas vilket medför att man lättare blöder näsblod.

Fostret: Huden är genomskinlig och man ser blodkärlen. Armarna kan röra sig och händerna kan knytas. Hjärtat pumpar ungefär 28 liter blod/dygn och hjärtljuden kan avlyssnas med en doptone. Ögonlocken stängs och kommer inte att öppnas igen förrän i sjunde månaden.

Egna anteckningar/bild: [Redigera]

4 Februari: GUUD.. jag e sååå trött på att aldrig få sova. Detta e nu 3e natten som näsan e helt igentäppt på mej. Och det hjälper inte hur mycket jag än fräser o sätter mej upp. för på mindre än en halv sekund e näsan loika dan igen när jag lägger mej ner. O andas genom munnen får mej bara att bli så in i nordens torr i halsen.. o ont får jag med.

5 Februari: 100 Dagar gravid i dag. Känns skönt att komma över det. Fortfarande lika igentäppt i näsan. får försöka hitta en bra nässpej

6 Februari: Ja då har jag pratat med barnmorskan i dag. Hon sa att man kunde använda vanlig receptrfri otivin nässprej. Skönt. Tog faktiskt det igårkväll. Och jag har varit bra i näsan hela natten.

En annan nyhet det är att jag ska återgå till mitt gamla jobb i kristianstad. Eftersom jag itne fick det i knislinge. Ringde runt förra veckan o fr¨ågade om dem behövde folk på mina gamla jobb.. Nästa torsdag ska jag börja. Och dem vet om att jag e gravid så behöver itne oroa mej för den nyheten hehe..

7 Februari: Jag har åkt på en riktig förkylning. inte alls kul. Näsan rinner o täpper igen o nyser o hostar. Hujedamej. Får hoppas det blir bra snart för detta e riktigt tråkigt. Dem ringde innan i dag med från Jobbet och frågade om jag ville hoppa in i morgon.. Ja tack.. så nu blir det i morgon jag börjar

8 Februari: Vågar inte tro att det e prattel jag känner, men det e iaf något som kittlas inne i magen. Jag har dock lärt mej att man inte ska hoppas för mycket för då kan man lätt bara bli besviken.

9 Februari: Sista dagen i vecka 15. Det e ju inte klokt vad veckorna går. Innan jag ens vet ordet av så ligger jag väl sömnlös om nätterna med en skrikig bebis hahah..Allt känns iaf lungt o bra. Fostervattensprovet närmar sej. och man börjar bli lite nervös. Dels på att göra provet och dels på att få Se bebis. man undrar ju hur han har det där inne och om han växt något?!

Ja och nu ikväll så var det första delfinalen i melodifestivalen. Kan ju inte påstå att jag gillade christer sjögrens bidrag I love Europe, men amy diamonds bidrag Thank you var min favorit. Nu e det Natti natti och jag ser fram emot ytterliggare en gravidvecka.

Kommentarer

  • Johanna säger:

    Roligt att följa vecka för vecka! :)

    Skönt med nässprej, jag har också problem med tjocka slemhinnor... :/ Det finns också saltlösningssprej och näsolja (Nozoil) att använda för att skölja och smörja näsan. Det tycker iaf jag hjäpler lite mot blödningarna.

    Lycka till med nästa vecka, helt plötsligt är Underbar äntligen ute! :)

    2008-02-10 | 11:10:34
    Bloggadress: http://maersta.blogg.se

Kommentera inlägget här: