TinkerBellan

Min blogg, Mina tankar, Mina bilder, Mitt liv

sista dagen i vecka 17

Kategori: Graviditeten

Vecka 17 - 16 feb - 22 feb 2008
Kroppen: Livmodern växer mer och mer och det är vanligt att man känner lite molvärk av och till. Andra typiska symtom är att man känner sig hungrigare än normalt, det kan bero på att fostret samlar på sig fett.

Fostret: Skelettet är synligt på röntgenbilder.
Det bildas nu ett värmereglerande fettlager på ytan av kroppen. Underhudsfett bildas och det hjälper barnet att reglera kroppstemperaturen efter födseln. Nu har den första avföringen börjat samlas i tarmen, denna avföring kallas mekonium och är grönsvart och kletig i konsistensen.

Egna anteckningar/bild: [Redigera]
Vecka 17
17 Februari: Kan man tänka sej.. Man går in i
femte månaden i dag. bara liiiiite mer än halva
tiden nu.

18 Februari: Sitter nu i telefon till vårdcentralen.
Måste ner o kolla näsan. Jag kan inte använda
nässprejen längre nu. Måste få det kollat vad
det e och om man kan göra nått åt det.. För jag
står inte uuuuuut. kan inte andas.

19 Februari: Har haft en heldag med mamma/mormor i dag. Skönt.. Har pratat lite om provet i morgon.. hon säger att det kommer gå så bra så bra så.. Hoppas.. Nu jag nervös.. nu jag gå o sova..

20e Februari: Fostervattensprov.. provet gick bra. Var inte så jobbigt som jag hade föreställt mej. Ingen smärta inget blod. Nu är det bara att vänta på svaret.

21 Februari: Asså jag kanske e dum nu.. men fvp gick superbra.. klart vatten och det gjorde inte ont alls. fick en extra sputa pga min blodgrupp e rh negativ (handlar om att kroppen inte ska stöta bort NÄSTA graviditet) Åkte hem o vilade o har sovit gott i natt,, men ändå.. ändå oroar man sej för att man har läckt ut all fostervatten i magen o bebisen e död? visst e det bara dumheter av mej..

22 Februari: Har varit i stan i dag och köpt en tröja som jag ska ha på mej på wiveckas/farmors födelsedags kalas på söndag. Så det har varit mycket gående i staden. Känns faktiskt i magen för jag kände lite kittel när jag satt o tittade på tv. Så oron om att den skulle vara död e inte så stor nu.

23 Februari: Sista dagen på denna veckan. Den har gått liiiite långsammare än dem andra, men det har kanske med att göra att man bara väntar på svaret från fvp. HUUU.. vill veta NUU.. Har iaf en ny magbild. Tagen den sista dagen på veckan och på kvällen så den e lite annorlunda än dem andra

Kommentarer

  • Anonym säger:

    hej hej!
    vet inte om du varit inne och kollat rätta svaret..
    du gissade på v24 men tro det eller ej så är hon i vecka 37+2 (min syster)
    ha det så bra..

    2008-02-23 | 22:23:17

Kommentera inlägget här: