TinkerBellan

Min blogg, Mina tankar, Mina bilder, Mitt liv

Halti eller sele

Kategori: Detta har hänt idag

ja det e ju en jävla bra fråga..

min hund drar... okontrolerat... jag på mina ca 50 kilo orkar inte hålla emot min 40 kilos hund...(ja eller vad hon nu väger)

har halti... kopplar den runt nosen o går.. funkar kanon.. hon drar inte ett skit... ser vi andra hundar eller ankor eller annat så går jag bara rakt förbi.. håller i hunden o hon följer bara efter.. inga problem..

MEN

nu säger vissa.. (hundexperter) att det e inte ett bra koppen, man skadar nacken på hunden osv osv..
ja det gör man säkert.. om man använder det fel.. men jag har fått visning på hur man ska leda hunden med detta koppel på av en annan hundexpert som då tycker metoden e bra..

när det gäller sele har jag hört att hunden drar då med hela kroppen o bygger upp muskelmassan ännu mer..
har jag fel??


men vist jag ska köpa selen med o ge den metoden en chans, men måste säga att e det halti som funkar bäst för att jag ska kunna gå med min hund utan att flyga omkull o bli påkörd av lastbilar (som jag nästan blivit) så e det tyvärr selemetoden som blir besviken..


Vad tycker ni andra.. vad har ni för erfarenheter.. dela gärna med er... för jag e lite kluven på området.. jag vill ju kunna gå ut utan att vara rödd.. men samtidigt vill jag att min hund ska vara lycklig när hon e ute o går..

Kommentarer

  • Patience -Ung & gravid säger:

    jag skulle inte kört på sele på en hund som drar. Hunden blir starkare av det om den drar ändå. Köp ett snyggt stryp halsband ist (Y)



    halti kan man också köra på visserligen, men tycker inte om den metoden alls. Bästa är ju såklart att gå en lydnads kurs och träna träna träna :)

    2011-04-22 | 11:20:45
    Bloggadress: http://mylovingbaby.blogg.se/
  • Lina säger:

    Vi har en dansk-svensk gårdshund med ovanligt långa ben ;-) Han väger visserligen bara 10kg och drar aldrig men jag svarar ändå! Vi har sele till honom och har haft sen han va valp och det är vi jätte nöjda med :-) Min förra hund, en korsning av schäfer/golden/border collie drog alltid och skulle jaga allt och alla. Vi övervägde nos-sele (halti?) till honom men skaffade aldrig de... Körde med stryp och det funkade väl sådär får jag säga...

  • Johanna säger:

    Jag hade inte heller kört sele på en hund som drar eftersom det används till just det, draghundar/cykelturer etc. Hade jag varit tvungen att välja mellan sele och halti så hade jag valt det sistnämnda. Man förstör inte nacken eftersom hunden inte vill dra, då hamnar inte huvudet/halsen i konstiga positioner heller utan hunden går fint (alt. finare)

    2011-04-22 | 18:54:01
  • Mia säger:

    Fortsätt med haltin om den funkar! Sen positiv belöning när ni möter något hon brukar dra iväg efter annars. Gå en sväng med haltin först och kör en träningsvända utan sista biten när hunden har fått av sig lite energi.

    Måste bara fråga vad det är för ras/er på er hund?

    Den är SÅ lik våran blandrastik. En av bilderna du har tidigare i bloggen såg precis ut som en bild vi har på våran! Hon är bla blandning av dobermann och labbe, å sen lite annat..hon har också varit en dragare, men lugnare nu, utom när hon ska leka med sin bästa hundkompis, då kan hon inte komma ner till träffstället fort nog..

    2011-04-24 | 22:05:14
  • tina säger:

    jag använder sele på mina hundar om dom drar. och dom väger 45-50 var. men använd dej järna av en sele som trycket blir på bröstkorgen.

    är lite imott halti.

    2011-05-01 | 11:24:00
    Bloggadress: http://www.familjenwickman.blogspot.com

Kommentera inlägget här: