TinkerBellan

Min blogg, Mina tankar, Mina bilder, Mitt liv

Fädernesland

Kategori: Musik



Här blev jag upplyft på min faders arm.
Här blev jag vaggad trygg i moders famn.
Här nötte jag mina första skor.
Här har jag min syster och min bror.

Här vill jag leva, här vill jag dö.
Här lever jag i frihet.
Här vill jag leva, här vill jag dö.
Här lever jag mitt liv i frihet.

Såg ett ansikte, en döende man.
Lärde mig att lyssna, att älska mitt land.
Livet är ett strövtåg, en öken och en äng.
Det som frös det dog, gör våren grönt igen.

Här vill jag leva, här vill jag dö.
Här lever jag i frihet.
Här vill jag leva, här vill jag dö.
Här lever jag mitt liv i frihet.

Högt flyger örnen, min frihet är att se.
Allt jag älskar, vill jag återge.
Sjöars glitter, kust till fredens hav.
Det är mitt arv, som den gamle gav.

Här vill jag leva, här vill jag dö.
Här lever jag i frihet.
Här vill jag leva, här vill jag dö.
Här lever jag mitt liv i frihet.

Här vill jag leva, här vill jag dö.
Här lever jag i frihet.
Här vill jag leva, här vill jag dö.
Här lever jag mitt liv i frihet.

 

Kommentarer

  • Toril säger:

    Du vet att Ultima Thule är rasister? Jag hade varit försiktig med att lägga upp såna videos så folk inte börjar tro saker....

    2011-04-03 | 12:10:50
    Bloggadress: http://skuggflicka.blogspot.com/
  • Anonym säger:

    vilka åsikter medlemmarna i denna gruppen har bryr jag mej itne så mycket om.. jag tycker om denna låten o det e en fin text.. o inte nått rasistiskt budskap... finns det föresten knappt i några av deras låtar.. så om dem e rasister privat eller ej det vet inte jag för jag känner ingen av dem... men då dem itne har några rasistiska uttalanden i sina låttexter varför ska dem då dömmas.. o alla vi som råkar tycka om många av deras låtar..

    2011-04-03 | 13:50:35
  • Anonym säger:

    Det är väl ganska uppenbart att deras texter är främlingsfientliga!

    Och lyssnar du på deras musik så gynnar du deras rörelse!

    2011-04-03 | 14:31:58
  • Örjan säger:

    Ni som tycker att de e "främlingsfientliga" så kan jag påpeka att lyssnar ni på hiphop och rap så stödjer ni kvinnoförnedring.



    Ultima Thule har bra musik och har bra texter och ni som tycker annorlunda hade behövt ett uppvaknande.



    Vill ni veta mer om just den rasistiska delen av bandet så googla så får ni veta sanningen.



    Bra val av låt Tinkerbellan =)

    2011-04-03 | 19:23:50
  • Anette säger:

    Vad är främlingsfientligt i denna texten?

    Misstänker att meningen "Lärde mig att lyssna, att älska mitt land." är det som alla hänger upp sig på.



    Då måste jag få fråga, vad är det för fel att älska sitt land?



    Danskarna älskar Danmark, amerikanarna älskar USA, engelsmännen älskar England, finns det någon befolkning som inte älskar det land man är född och uppvuxen i? Där man älskar sin egen kultur och sina högtider?



    Jag tror knappt det. Men det är bara svenskarna som inte får berätta att de älskar sitt land, för då är man helt plötsligt rasist.



    Kom inte och säg att jag inte får älska mitt land, eller ska jag säga mina länder! Jag älskar Sverige och jag älskar Danmark!

    2011-04-04 | 12:12:46
    Bloggadress: http://anettehansen.blogspot.com

Kommentera inlägget här: