TinkerBellan

Min blogg, Mina tankar, Mina bilder, Mitt liv

sista dagen i vecka 20

Kategori: Graviditeten

Vecka 20 -
Kroppen: Nu har halva graviditeten gått och det börjar synas att du är gravid även utanpå kläderna. På vissa börjar naveln sticka ut en aning.
På de rutinmässiga barnmorskebesöken brukar man göra en del undersökningar för att följa fosterutvecklingen och för att se några avvikelser i mammans hälsa. Vid vissa av besöken kontrollerar man vikten, blodtryck, blodvärdet, urinprov och blodsocker.

Fostret: Fostret växer mycket under den här tiden och är cirka 25 cm långt och väger runt 250 g. Huden utvecklar nu ett gelélikande lager som kallas vernix, det skyddar huden från fostervattnet. Under mjölktänderna bildas de permanenta tänderna. På flickor formas vagina och äggstockarna innehåller vid den här tidpunkten över sex miljoner ägg, men reduceras till 300-400 ägg innan hon blir fruktbar. Pungen är fortfarande tom på pojkar.

Egna anteckningar/bild: [Redigera]

9 Mars: Ja då har man gått ca halvatiden. Och det börjar kännas.. har ont som bara den i rygg och bäckenben. Vissa dagar e helt fruktansvärda. men en vecka kvar bara och då ska jag be om sjukskrivning.

10 Mars: I dag ska jag börja med Vattengympan. Får hoppas det kan hjälpa mej lite med mina rygg och svank besvär.

11 Mars: Har haft konstiga kännslor i magen i natt, det har kännts som små ryckningar lixom. eller drag eller hur man ska kalla det.. svårt att beskriva.. e det sparkar? Jag trode sparkarna skulle vara sköna att känna?

12 Mars: Exakt 3 veckor sedan fostervattensprovet gjordes.. Nu vill jag ha mitt svar.. hua.. jobbig väntan.. Som ett brev på posten så kom det även ett brev.. Där i stod det att vårt barn har en normal kromosomuppuppsättning.. Vår friska son. Mammas allt på jorden

13 Mars: Nu ska inte jag jobba mer. e helt enkellt för jobbigt för min rygg.

14 Mars: Jag vill jag vill känna bebisen nu.. Varför ska jag få känna han så seeeeent.

15 Mars: ja då e vi här igen.. sista dagen på veckan. o inte vilken vecka som hellst heller utan vecka 20.. det betyder att 50% av graviditeten e avgjort i morgon. och jag går in i vecka 21.. alltså 6e månaden.. Detta känns ganska overkligt.. Jag känner ju inte lillkillen ännu..

Hade en förbannat kramp i vaden i natt.. första krampen o jag hoppas det INTE kommer fler.. fy fan.. vara bara några secunder men fy fan vilken smärta..

Kommentarer

  • Hanna ^^ säger:

    ne ja vet... ingen könsstympning här inte! jag blir överlycklig bara jag får ett välskapat barn, sen spelar inte könet nån roll egentligen! =) men dom måste ju ha samma regler för alla reigioner och hudfärger...

    2008-03-15 | 14:29:17
    Bloggadress: http://hannaofsweden.blogg.se
  • Elons säger:

    Klart det kan vara bebisen i magen du känt=) Så kände jag med Maja, som ryckningar innan jag fattade att det va HON lixom =). Jag hade min moderkaka i framvägg så jag kände henne senare..typ vecka 21 tror jag att jag kände henne för första gången å VISSTE att det va hon =). Härlig känsla =)
    Hoppas du är bättre i ryggen idag.
    Ha en fin helg!
    Hälsa Mattias!
    Kramar

    2008-03-15 | 19:09:48
    Bloggadress: http://elinhejdenberg.blogg.se

Kommentera inlägget här: