TinkerBellan

Min blogg, Mina tankar, Mina bilder, Mitt liv

vecka 15

Kategori: Graviditeten

I dag går jag in i vecka 15.. detta händer då..




Nu är bebisen ungefär 9 centimeter lång och väger cirka 43 gram. Nu växer kroppen fortare än huvudet. Denna vecka kommer den papperstunna huden att täckas med den duniga kropssbehåring som kallas lanugo och vanligtvis försvinner innan bebisen föds. Ögonbryn börjar växa och huvudet kan vara täckt med dunigt hår, men det är svårt att förutse hur ditt barns hår kommer att se ut efter förlossningen.

fetal development at 14 weeksKring den här tiden kan fostret gripa, kisa, rynka på ögonbrynen och grimasera. Det kanske till och med kna suga på tummen. Forskare tror, att dessa och vissa andra rörelser utvecklas i takt med att impulser i hjärnan utvecklas.

Om du inte gjort ett NUPP-prov, men ändå vill få en uppfattning om hur hög risken för kromosomskador är, kan du göra en serumscreening (biokemisk screening eller Köpenhamnsprov) från vecka 14. Det mäter nivåerna av vissa äggviteämnen i ditt blod och kan ge en bild av hur stor risken är för Downs syndrom eller annan kromosomskada. Resultatet kan visa om det är relevant att överväga ett fostervattensprov, som görs mellan vecka 15 och vecka 18 och som vanligtvis erbjuds om den blivande mamman är över 35 eller har kromosomavvikelser i släkten. Du som är över 35 kan läsa vår artikel om hur ålder påverkar graviditeten.

Kommentarer

  • Emma säger:

    hej surre!
    måste bara fråga varför du gör fvp?
    jo asså jag vet ju varför, men om det visar på onormalt vad ska du då göra?
    kramis

    2008-02-04 | 09:31:51
    Bloggadress: http://mindottervera.webblogg.se
  • Sigrid säger:

    Var hittar du de fina bilderna?

    2008-02-12 | 12:54:06
    Bloggadress: http://sigrida.blogg.se/gravid

Kommentera inlägget här: