TinkerBellan

Min blogg, Mina tankar, Mina bilder, Mitt liv

Här har ni allt från gravidbloggen

Kategori: Graviditeten

Vaginalt utraljud

nu har jag kommit hem.. fostersäcken var rund o fin.. hon sa.. jag ser inte så mycket det e för mycket suggor.. prova med att gå o kissa.. Så det gjorde jag.. hon stoppade in kameran igen o då såg man fostret med tickande hjärta 2007-dec-11 @ 10:43


denna natt har inte varit underbar.-.

Har inte kunnat ligga på mage.. För tuttarna har gjort förbannat ont.. och har inte kunnat ligga på sidan.. för då har jag bara mått illa.. Och på rugg kan jag inte ligga o sova i vanligafall heller..

Så inte fått sova mycket denna natten.. 2007-dec-10 @ 09:44 


vecka 7 (6+0)

Denna vecka är embryot ungefär lika stor som en torkad ärta. Om du kunde se hur det ser ut därinne, skulle du se att fostret har väldigt stort huvud i förhållande till kroppen. Embryots ansiktsdrag börjar formas det finns mörka fläckar där ögonen sitter, öppningar där näsborrarna kommer att sitta och små gropar där öronen kommer att formas.

fetal development at 6 weeksDe knoppar som kommer att utvecklas till armar och ben är ännu tydligare nu. Embryots händer och fötter ser ut som små paddlar. Muskelfibrer utvecklas och tallkottkörteln håller på att formas. Ännu hörs det inte, men hjärtat (som nu har två kamrar) slår med ungefär 150 slag per minut - dubbelt så snabbt som ditt hjärta.

I mitten av denna vecka, börjar fostret röra på sig. Tyvärr får du vänta tills någon gång i andra trimestern innan du kommer att kunna känna din bebis rörelser. 2007-dec-09 @ 08:41


sista dagen i v 6.

tänkte att jag kopierar in min vecka 6 graviditet från familjeliv

Jag antecknar ju varje dag i den..


Vecka 6    
Kroppen: Kvinnor kan få lite pormaskar i ansiktet till följd av hormonerna. Andra graviditetssymtom är att man kan känna sig yr och lite darrig i benen emellanåt, särskilt om man har stått länge eller reser sig häftigt. Brösten kan ömma lite och bli en aning större.

Embryot: Nu växer embryot ca 1 mm om dagen. Det är lika stort som en ärta, dvs 3-5 mm. Det har fortfarande svans som senare blir till ben. Embryot utvecklar det som ska bli nervsystem, det visar sig nu i form av tunna trådar.
Kroppens organ börjar bildas på allvar, stämband och underkäke börjar ta form. Innerörat skapas, hjärtat slår med en kammare och munöppningen är skapad. Nu skapas en skiljevägg i hjärtat, navelsträngen, lungor, bukspottkörtel, sköldkörtel och lever.

Egna anteckningar/bild: [Redigera]
Vecka 6

Natten till i dag 2a december har varit hemsk..
vaknat 2 ggr o behövt gå på toaletten.
sen har jag inte kunnat somna om eftersom
illamående fanns. Första gången jag känner det.
Undrar om det var tillfälligt eller det kommer
hålla i sej. Nu är allt iaf lugnt. Glad första advent..

Natten till den 3e december var ÄNNU värre än den förra med illamåendet. Blir att ha en spann vid sängen nu.


Varit i skolan i dag.. 3e december.. såååå trött så trött.. sen till svärfar/farfar o firat hans 60års dag.


4e december.. Känns som om ALLA gravidsymtom rinner av mej. Känner mej inte gravid alls.. *bankar på brösten* såja.. nu ömmar dem.. hahah


5e december: Gjorde ett nytt test i dag.. heheh ville bara vara på den säkra sidan.. Jo jag e gravid i dag med enlig testet.

6e decenber: JAG ÄR PÅ ETT JÄVLA HUMÖR.

7e december: min FÖRSTA SPYA.. hahahha satt hos svärmo/farmor.. o kände hur jag bara fick en kraftig sur uppstörtning... och med den kom det spy..... örk.. dock inte så mycket så jag kunde lugnt resa mej upp o spotta ut det bara.. haha tuuur.. för hon vet inget ännu

9e december: Varit uppe 3 ggr i natt o kissat. Känner mej nödigare och nödigare för varje dag som går.. hehehe.. men det e väl ett gott tecken.

2007-dec-08 @ 08:59

Dagarna går fort..

Ja det tycker jag.. Känns som jag precis var på första vulet. och nu är dety bara 5 dagar kvar. Känner mej fett nervös. men man får väl ta det som det kommer..

Har en svidande känsla i halsen varje dag nu.. lite som halsbränna, fast mer som en svidande liten klump lixom..
jaja.. säkert bara jag som inbillar mej.. 2007-dec-06 @ 08:16


Graviditetstest..

Tänkte att jag lägger upp en bättre bild


image11

2007-dec-05 @ 11:27


en vecka kvar...

Till det nya vulet..

11 december 2007-dec-04 @ 06:32


Vakna mitt i natten och mår illa

dem två sista nätterna nu har varit hemska. Först kissa.. sen ligga vaken o må JÄTTE illa.. I natt trode jag fan att jag skulle spy, men det kom inget.. men den ena natten e värre än den andra så nu kommer jag ha en span vid sängkanten..

2007-dec-03 @ 06:29


Vecka 6

I dag går jag in i vecka 6.   5+0



Storleken är nu 3-5 mm.
Nu börjar bildandet av fostrets organ på allvar.
Underkäke och stämband börjar att ta form. Munöppningen är skapad.
Innerörat skapas. Hjärtat slår med en kammare. Det bildas en skiljevägg i hjärtat.
Tarmsystemet är under utveckling med en framtarm, en mittarm och en baktarm.
Navelsträngen bildas. Följande organ skapas nu: lungor, lever, bukspottkörtel, sköldkörtel.










image10







2007-dec-02 @ 09:29


Nu går vi in e en ny månad..

I morgon går sverige (och övriga världen) in i den sista månaden på år 2007. Detta året har varit ganska utvecklade för mej. det har hänt välldigt mycket.

Och om någon dag går graviditeten även in i en ny vecka.  Känns fortfarande ganska overkligt och man vågar itne riktig ta ut glädjen.. Utan man förbereder sej mer på att det ska gå åt helvete igen.. Vet att man inte ska tänka så, men för mej känns det bättre för då blir det ingen besvikelse OM det skulle hända något otrevligt..





Jag Älskar min Man.. 2007-nov-30 @ 22:19


Du och jag + bebis


Kärleken till dej min underbara man är evig.
Just nu så håller ett kärleksmirakel på att få liv i min mage.. Ditt och mitt mirakel.. Vårt kärlekbevis på att det ska vara du och jag + bebis för evigt..







jag älskar dej. 2007-nov-29 @ 20:48


bild v 4+4

image9



Kul att ha en bild INNAN man börjar växa.. har iof lite hull från början men men.. det bjuder jag på. 2007-nov-29 @ 09:29


Vecka 5

Ja i dag är jag i v 4+3 alltså ca i mitten på vecka 5

Vecka 5
24 nov - 30 nov 2007



Storleken på fostret är nu cirka 2 mm
Ryggmärgen som tills nu har legat helt blottad ska nu stängas.
De första blodcellerna och blodkärlen bildas. Ett rörformat hjärta har nu bildats och ska börja slå. Anlagen till armar och ben bildas.
























Over and out 2007-nov-28 @ 10:49


Känns bättre

Allt känns lite bättre i dag.. Har väl någonstans fattat att går det åt helvete finnsd et inget man kan göra åt saker.. ta en dag i taget.. så det ska jag göra nu.. Så blir kanske inte så mycket bloggande pga att jag jusst inte vill tänjka för mycket...
2007-nov-27 @ 21:32


Sjuk?? hmm graviditets symtom eller??

asså.. jag har varit sjuk nu i ca 2 veckor.. förkyld o så.. haha.. förra gången jag var gravid så var det samma visa.. e det nått jävla kroppsmirakel för att imunförsvaret inte ska ge sej på "bebisen" eller.. hehehe.. isåfall e jag gärna sjuk hela graviditeten.. 2007-nov-26 @ 21:38

Kommentarer


Kommentera inlägget här: